Friday 29 August 2014

Biz SHAKLEE - Antara PUSH FACTOR & NIAT

Assalamalaikum wb semua, Salam Dhuha.. Salam kejayaan buat semua. Semoga semua sihat dan ceria hari ini. ('__^).Insya ALLAH hari ni Idah nak share dengan semua, dalam Legasi Idah kami selalu dititikberatkan tentang salah satu tugasan yang mesti setiap anak-anak buat iaitu PUSH FACTOR. Kenapa kami ditegaskan untuk buat tugasan ni? Jom baca kupasan daripada Mak (upline) Idah tentang push factor yang sebenar.
PUSH FACTOR & NIAT
===================
Saya dapati ramai yang bermasalah nak bezakan antara push factor dan niat sebab bila saya baca push factor anda..ia bukanlah yang dikatakan push factor.
Apa tu push factor?
== >Push factor adalah faktor yang menolak atau mendesak anda untuk melakukan sesuatu.
Tahukah anda betapa pentingnya push factor ni kerana antara punca utama kenapa kita GAGAL untuk rank up(naik rank) atau efektif ..gagal besarkan network adalah kerana push factor tak cukup kuat?
Niat dan push factor tak sama..saya bagi contoh..ada yang tulis oush factor nak buat Shaklee sebab nak bantu orang sihat..nak bantu ekonomi keluarga..ini namanya niat.
Yang dikatakan push factor tu contoh..anda ada buat CDP kan? Yg plan bulan bila nak naik supervisor tu..ok carik apa push factor anda nak naik supervisor tu.
cth katalah Nailofar bulan December ni dia nak kene bayar roadtax RM1000..so dia kene berusaha untuk pastikan camne camne pun December ni dia kene dapatkan RM1000 tu untuk bayar roadtax kete.
Ataupun ema maembong...katalah bulan ni semester akhir dia kat Upm..biasiswa dia kat U sampai bulan ni je..kalau dia gagal..biasiswa kene tarik ..so camne camne pun dia kene grad bulan ni jugak..kalau tak biasiswa dia kene tarik.
Ini yang dikatakan push factor..saya yakin.kalau anda semua ada push factor yang kuat..prestasi kita takkan ada kat takuk tu je setiap bulan.
Siapa yang rasa prestasi dia sama je tiap bulan tak berubah..yang dah naik rank plak asyik tak effektif je..saya cadangkan cari push factor baru..cari push factor yang bakar semangat anda.
Contoh:
Aku kene naik supervisor bulan oktober gak sebab nak bayar hutang ptptn dah.camne camne pun aku kene dapatkan gak
Aku terpaksa pastikan naik supervisor bulan depan gak sebab suami aku dah bagi syarar..kalau bulan depan aku dapat 4 angja dengan shaklee..aku leh berhenti kerja.
Atau
Aku kene efektif jugak..kalau tak nanti kalau anak buah tau aku tak efektif..maluuuu..kalau tak efektif..perjalanan ke Master coordinator akan lebih jauh dan lambat..nanti kwn2 lain mascel..aku nganga je..kwn2 p trip oversea ..aku telan air liur je.
Ataupun cari apa juga push factor yang boleh gerakkan anda.Setiap orang push factor dia x sama.Macam saya ..saya wajibkan diri saya efektif setiap bulan sebab kalau tak efektif..saya x layak gi ke NC..maluuu kalau nanti anak2 atau kawan tanya kenapa x dpt star awards NC..imej kita sebagai leader akan tercalar.
Siapa yang masih rasa dia confuse ke apa..tolong bincang dengan mak atau dengan saya.Anda semua terlalu hebat untuk duduk di takuk yang sama saja.
Salam sayang
Master 2b Fazlina

Inilah pesan UPLINE idah tentang Push Factor. My Grand Moyang (PM Cery ) pun ada sentuh tentang PUSH FACTOR. APa Penting nye? In shaa ALLAH nanti Idah share PUSH FACTOR Idah.




Semoga semua lebih faham apa yang dikatakan tentang Push Factor. Dalam kita buat bisnes ni memang penting kita listkan apa Push Factor yang paling kuat. Untuk apa? Supaya kita keluar daripada "comfort zone" dan berusaha dengan lebih luar biasa. Kata nak berjaya kan? So nak hasil yang LUAR BIASA, usaha pun mesti LUAR BIASA beb!

Insya ALLAH bila-bila Idah akan ceritakan apa PUSH FACTOR Idah pulak. Tapi bukan sekarang. Tunggu sampai Idah naik Key Coodi ye. baru best nak citer2..

Salam Sayang,
Idah Arba'i
"menulis dari meja sohoku.."
aku seorang WAHM yang berjaya!

No comments:

DISCLAIMER

Segala testimoni atau penulisan tentang produk yang dikongsi dilaman web saya ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnosis atau menyembuhkan apa jua penyakit atau masalah kesihatan.

Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakan mendapat nasihat dari pakar kesihatan yang berkaitan.
Copyright to Idah Arba'i
Designed by UMIESUEstudio 2015