Friday 10 October 2014

GMO?? Bahaya atau memberikan kebaikan kepada kesihatan?



GMO ialah singkatan bagi Genetically Modified Organisms, iaitu organisma (haiwan dan tumbuhan) yang dah diubah secara genetiknya.

Kenapa nak ubah2 genetik ni?

Ini kerana permintaan melebihi penawaran. Hihi, macam dah masuk belajar bab ekonomi pulak. Ini adalah salah satu sebab iaitu manusia makin lama makin ramai. Permintaan terhadap sesuatu sumber makanan semakin tinggi.

Contoh ayam. Orang suka makan ayam. Bila beli ayam selalu bekalan ayam pon boleh berkurang. Stok ayam pun lama2 tinggal sikit sementara nak tunggu anak-anak ayam membesar makan masa yang lama. Jadi, genetik ayam pun diubah untuk mempercepatkan ayam besar dan gemuk. Ayam dicucuk hormon dan sebagainya.

Ayam ni elok ja sebenarnya. Yang jadi tak elok bila di-GMO-kan (contoh di atas, ayam disuntik hormon). Tu yang boleh datangkan macam-macam penyakit  kepada kita sebagai pengguna ni,kita bukan saja makan ayam, tapi juga hormon.

SERIAU Kan?? Mari kita tengok apa lagi makanan-makanan yang selalunya disuntik ni:-



Ini antara 10 yang teratas mengungguli carta sebagai makanan yang selalu di GMO kan. Termasuklah soya. Gempar satu ketika ada yang hebahkan bahawa SOYA produk Shaklee ni bahaya! Namun bila dikaji semula yang bahaya tu SOYA GMO ye. Soya yang dah ubah genetiknya. 


Dalam SHAKLEE, beberapa produk seperti ESP, Lecithin…pun soy-based jugak kan. TAPI..TAPI..TAPI.. Ianya non-GMO. Haa jangan baca sebelah mata ar. Ada “NON” kat situ. Maknanya TAK diubah genetiknya. Produk-produk sudah diuji secara klinikal.

Energizing Soy Protein telah melalui ujian klinikal yang sangat ekstensif dan komprehensif serta mempunyai kualiti protein yang sangat tinggi. Kacang SOYA yang digunakan hanya mengandungi " non-GMO" yang mana ia diproses pada kadar suhu yang rendah. 

Jadinya bukan senang-senang SHAKLEE nak hasilkan satu2 produk ye. So kawan-kawan dan pembaca blog Idah semua, anda yang tentukan pilihan anda. Anda pastinya pengguna yang bijak bukan?

Kesimpulannya, pilihlah produk makanan yang NON-GMO. Senang cerita bela la ayam, itik, lembu, kambing sendiri. Tanamlah soya, kobis, kacang, sayur-sayuran semuanya sendiri. Haa, leceh?

Idah sudah pilih, untuk melangkah ke arah hidup yang lebih sihat dengan pilih produk nutrisi yang berasaskan semulajadi iaitu SHAKLEE. Kalau nak minum soya, Idah memilih ESP. Kenapa?





Lagi satu sebab yang amat KUKUH kenapa Idah consume ESP adalah kerana Idah ibu yang sedang menyusukan bayi. Esp banyak bantu tingkatkan tenaga Idah dan menjadikan Idah lebih sihat maka nya penghasilan susu badan pun semakin meriah. Alhamdulillah. Susu badan lebih pekat dan yang pasti Afiqah Hanani lebih kenyang dan BONUS kulitnya lebih bersih, takde pun kena merah2 ataupun ruam susu. Best lah.

Bagi ibu-ibu yang sedang hamil atau sedang berpantang Idah amat2 syorkan anda memilih supplemen ESP untuk makanan harian anda. InsyaALLAH dengan izin ALLAH banyak khasiat yang anda akan perolehi. Tadaaaa..inilah baby Idah. Idah consume Shaklee masa kandungan 8bulan.. dan seterusnya hingga kini. Syukur alhamdulillah ditemukan dengan Shaklee. Sekarang ni Idah tengah nak meng "shaklee" kan seisi rumah..(^__^)


Oh ye ada PENGUMUMAN sikit. Bulan ni ada promo BERGANDA tau. Rugi sangat2 jika anda tak grab! Pelaburan yang sangat menguntungkan anda dan juga keluarga anda.



Berminat nak dapatkan ESP boleh terus WHATSAPP / TELEGRAM : Idah 013-9097825 ye. 

Nantikan entry seterusnya....(^__^)
Terima kasih semua
 

No comments:

DISCLAIMER

Segala testimoni atau penulisan tentang produk yang dikongsi dilaman web saya ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnosis atau menyembuhkan apa jua penyakit atau masalah kesihatan.

Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakan mendapat nasihat dari pakar kesihatan yang berkaitan.
Copyright to Idah Arba'i
Designed by UMIESUEstudio 2015